Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Google MUM update: wat betekent dit voor e-commerce?

Google introduceerde in het voorjaar van 2022 haar nieuwste update: MUM. Maar wat houdt dan in?

En waarom heeft Google updates? Het doel van Google is om de zoekvraag van bezoekers zo goed mogelijk te beantwoorden. Google speelt met MUM in op de veranderende zoekvraag en online trends. De technologie die hierachter zit, begrijpt niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen, video en audio bestanden. Kortom, Google maakt zichzelf slimmer. Maar wordt de e-commerce sector daar ook wijzer van?

Hoe werkt MUM?

MUM is een geavanceerde ontwikkeling die meerdere technieken combineert. Zoekvragen krijgen meer context en semantiek, waardoor de user experience verbeterd kan worden. Met MUM wil Google complexe zoekopdrachten beantwoorden op zo’n manier waar een ‘simpel’ SERP resultaat niet meer volstaat. Zo zijn er in de laatste jaren al meer featured snippets in de zoekresultaten opgedoken, inmiddels een vast onderdeel in SEO strategieën van webshops. De update MUM combineert dus niet alleen meer tekst, maar ook afbeeldingen, video en audiobestanden om de zoekvraag te kunnen beantwoorden.

Relatie met E-A-T

Dat Google ook andere media formats gaat begrijpen, brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Er zijn namelijk miljoenen websites en niet alle informatie die erop staat is betrouwbaar of juist. Daar komt E-A-T om de hoek kijken. Dit was een eerdere update van Google die zich focust op autoriteit. Dus wanneer MUM in werking treedt, dan wordt E-A-T ook geraadpleegd om de kwaliteit van de informatie te waarborgen. Hoewel dit nog op de achtergrond speelt, zijn er wellicht ook plannen om in de search results iets op te nemen om bezoekers inzicht te geven in de autoriteit van het resultaat.

Hoe moet E-commerce zich voorbereiden?

We zien vaak dat er een aantal voorlopers in de e-commerce sector zijn, veel bedrijven die op dezelfde voet hun weg vervolgen en de achterblijvers. Die laatste twee groepen die kunnen dus wel wat werk aan de winkel (of webshop) gebruiken als het gaat om SEO in de E-commerce. We kunnen e-commerce al een tijd niet meer beschouwen als ‘Ik heb een webshop, dus ik doe mee.’ De MUM update onderstreept dat nog maar eens, tezamen met de voorgaande BERT en E-A-T ontwikkelingen.

Ons advies

Ik heb een webshop, wat nu? Het beste advies dat we kunnen geven, is om tactisch aan de slag te gaan met SEO. Dit bestaat uit content, techniek en autoriteit en we pakken tegenwoordig ook UX mee in de audits. Vooral met content kun je inspelen op MUM en E-A-T. Gerichte en duidelijke content, in verschillende vormen, die is afgestemd op de zoekvraag. Daar hecht Google waarde aan. Dus een overkill aan keywords op de drie beste landingspagina’s is niet meer de strategie die je wilt volgen. Maar SEO is dus niet alléén content. Zorg ervoor dat ook andere onderdelen op orde zijn om je bezoeker een goede ervaring te bieden en Google ‘tevreden te stellen.’

Wat kan H1 voor jou betekenen?

Heb je na het lezen van dit artikel het idee dat je tekort schiet op het vlak van SEO of wel wat hulp kunt gebruiken? Geen zorgen, want wij kunnen je daarbij helpen. Ons plan van aanpak is als volgt: We doen een uitgebreide audit van de website en kijken naar de knelpunten en kansen, zowel op content, autoriteit als technisch vlak. Op basis daarvan doen we aanbevelingen en maken we een op maat gemaakt plan waar we mee aan de slag kunnen. Wil je zelf content schrijven? Helemaal prima. Wil je dat liever niet? Helemaal prima. We kijken samen naar de resources die nodig zijn en wie wat oppakt op welke termijn.

Neem vandaag nog contact met ons op!