Google helpful content update: hoe blijf je on top?

In de nieuwe digitale wereld zijn we allemaal steeds meer verbonden met elkaar. Daarom is Google constant bezig om mensen beter met elkaar in contact te brengen. Na de E-A-T en MUM update volgt nu dus de ‘helpful content update’. Deze moet ervoor zorgen dat er meer relevante berichten tussen de zoekresultaten komen te staan. Maar waar moet je op letten als content manager om hoog in de zoekresultaten te verschijnen?

Wat houdt de update in?

Uit feedback die Google heeft gekregen van zijn gebruikers, is naar voren gekomen dat gebruikers zich irriteren aan niet-originele en promotionele inhoud. Vooral als deze niks te maken hebben met hun zoekopdracht. Dit wil Google met de nieuwe update voorkomen. Google zegt dat hun zoekmachine zich na de update meer gaat richten op inhoud die gemaakt is door en voor mensen waardoor relevantere informatie gepresenteerd zal worden. Maar wat bedoelen ze hier precies mee? Google zegt het volgende:

“Als u bijvoorbeeld zoekt naar informatie over een nieuwe film, heeft u mogelijk eerder artikelen gezien waarin recensies van andere sites zijn verzameld zonder perspectieven toe te voegen die verder gaan dan wat elders beschikbaar is. Dit is niet erg handig als u verwacht iets nieuws te lezen. Met deze update zie je meer resultaten met unieke, authentieke informatie, zodat je meer kans hebt om iets te lezen dat je nog niet eerder hebt gezien”

Wat kan wel/niet?

Nu we weten wat de update veranderd kunnen we werken aan het creëren van content die door Google relevant gevonden wordt.De tip die Google voornamelijk geeft: Maak geen inhoud voor zoekmachines. Dit kan je voorkomen door:

  • Inhoud te maken die bedoeld is om mensen te informeren in plaats van aan te trekken.
  • Niet te veel verschillende onderwerpen te behandelen in je content.
  • Niet herhalen wat al op andere sites gemeld wordt.
  • Schrijf over dingen die je echt interesseren en niet omdat ze trending zijn.
  • Schrijf niet naar een bepaald aantal woorden. Vaak wordt er gedacht dat Google een voorkeur heeft voor een bepaald aantal woorden in een tekst. Dit is niet zo!
  • Niet proberen antwoorden te geven op vragen waar eigenlijk geen antwoord op bestaat (zoals: dit is hoe product x eruit komt te zien zonder dat dit is bevestigd).
  • Geen teksten gebruiken die zijn gemaakt door Artificial Intelligence.

Natuurlijk is het ook belangrijk de andere richtlijnen van Google te handhaven. Zo voorkom je straffen van Google.

Voorbeeld van een antwoord op een vraag waar (nog) geen antwoord op bestaat

Online reviews

Online reviews zijn in het verleden lastig geweest om te beoordelen. Zijn ze betrouwbaar, relevant voor jou en zijn ze zelfs wel echt? Sinds maart dit jaar richt Google zich meer op mensen die het product/dienst ook daadwerkelijk hebben gebruikt. Tot op heden is dit een ontwikkeling die we alleen terugzien in de Engelstalige algoritmen, maar Google kondigde aan dit snel mogelijk wordt voor andere talen.

Ons advies

Deze helpful content update is wederom een voorbeeld dat SEO verandert. We bevinden ons in een snel veranderende (digitale) wereld. Als SEO’ers moeten we daarop alert blijven. voor jou als lezer misschien wel content manager, is het dus belangrijk om na te blijven denken over het doel van je content. Zorg voor originele content die de lezer interesseert en/of helpt. Dat kan op vele manieren. Content alleen gericht op het verkrijgen van meer verkeer naar je website is vanaf nu dus niet meer voldoende om hoog in de zoekresultaten lijst te verschijnen. Lees welke SEO checks je zelf kunt uitvoeren.

Wat kan H1 voor jou betekenen?

Heb je na het lezen van dit artikel het idee dat je tekort schiet op het vlak van SEO of wel wat hulp kunt gebruiken? Geen zorgen, want wij kunnen je daarbij helpen. Ons plan van aanpak is als volgt: We doen een uitgebreide audit van de website en kijken naar de knelpunten en kansen, zowel op content, autoriteit als technisch vlak. Op basis daarvan doen we aanbevelingen en maken we een op maat gemaakt plan waar we mee aan de slag kunnen. Wil je zelf content schrijven? Helemaal prima. Wil je dat liever niet? Helemaal prima. We kijken samen naar de resources die nodig zijn en wie wat oppakt op welke termijn.

Neem vandaag nog contact met ons op!

Bron: Google search central blog