Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

B2B Kansen & Uitdagingen #3: Snelle tips voor een winnend B2B e-commerce bedrijf

Categorieën: 

In deze reeks artikelen kijken we naar hoe jij het beste kan inspelen op de opkomst van B2B e-commerce en welke kansen en uitdagingen hierbij komen kijken. H1 heeft inmiddels al meer dan 10 jaar actieve ervaring in de B2B e-commerce en daarom voelen wij ons zelfverzekerd om je met jouw bedrijf verder te helpen!

Met dank aan onze partner Sprinque brengen wij jullie deze laatste relevante trends en tips.

De beste tips

  • Meng verschillende verkoopkanalen in je handelsstrategie. We hebben het over online en offline, verkoopondersteuning en zelfbediening. Met deze veelzijdige aanpak kun je voldoen aan de verschillende behoeften en wensen van je klanten.
  • Maak online orderbeheer eenvoudig. Het is gemakkelijk om zaken als het verwerken van bestellingen en het volgen van verzendingen ingewikkeld en duur te maken. Neem de tijd om je online koopervaring te optimaliseren om de kans op het converteren van leads te vergroten.
  • Kies het juiste e-commerce platform. Wat goed zal werken voor jouw bedrijf hangt af van verschillende factoren, zoals waar je klanten zijn gevestigd, wat je verkoopt en de huidige markttrends. De truc is om je te vestigen op het ene kanaal en dan door te gaan naar het volgende. In de praktijk zou je kunnen eindigen met een marktplaatswinkel en een webshop met een online showroom en mobiele handelsfaciliteiten.
  • Zorg voor een fantastische omnichannel koopervaring. Kopers hebben de neiging om op onderzoek uit te gaan voordat ze een aankoop doen. Wees er klaar voor om ze te vangen waar ze ook terechtkomen door verschillende online verkoopkanalen te implementeren. Deze moeten een aanvulling zijn op je traditionele offline verkoopmethoden zoals telefonische verkooplijnen en beursstands.
  • Versterk je e-commerce strategie met groeibevorderende initiatieven. We hebben het over gepersonaliseerde marketing, geavanceerde verkooptools, hybride verkoopteams, aangepaste strategieën op basis van de verkoopkanalen en het opbouwen van een eigen marktplaats. Bedrijven die alle vijf de strategieën implementeren, hebben 2,1X meer kans om 10% of meer marktaandeel te winnen. Bovendien is 80% van de klanten eerder geneigd om te kopen wanneer merken een gepersonaliseerde ervaring bieden.
  • Maak van goede inhoud een prioriteit. In de online verkoopwereld, waar klanten producten niet fysiek kunnen zien of aanraken, zal je inhoud je grootste pleitbezorger zijn. Neem dus de tijd om goede productbeschrijvingen, foto’s en video’s te maken. Voeg sociaal bewijs zoals recensies en getuigenissen toe aan productpagina’s om kopers vertrouwen in te boezemen.

Tip: Wees niet bang om te experimenteren met technologie zoals bijvoorbeeld 3D-productsimulators om klanten een beter idee te geven van de functies en mogelijkheden van je product.

  • Implementeer een oplossing voor betalen op factuur om het beheren van kosten en betalingen eenvoudig te maken voor jouw klanten. 54% van de B2B-kopers geeft aan dat betalen op factuur hun favoriete betaalmethode is. Met deze stap kun je de conversie verhogen wanneer een zakelijke koper zich in jouw webshop bevindt. Voor de beste resultaten moet je ervoor zorgen dat het platform dat je kiest speciaal is gebouwd voor B2B e-commerce en een brede dekking van koperslocaties heeft.

Dit was het derde artikel in de reeks ‘B2B Kansen & Uitdagingen’, geschreven voor jouw als potentieel enthousiast B2B ondernemer. Mocht je nou nog niet uitgelezen zijn? Bekijk dan onze resterende artikelen die hieronder vermeld staan omtrent hoe jij je beter kan positioneren in de B2B e-commerce.

Met dank aan onze partner: www.sprinque.com