Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

B2B Kansen & Uitdagingen #1: De opkomst van B2B e-commerce en wat dit betekent voor jouw bedrijf

Categorieën: 

In deze reeks artikelen kijken we naar hoe jij het beste kan inspelen op de opkomst van B2B e-commerce en welke kansen en uitdagingen hierbij komen kijken. H1 heeft inmiddels al meer dan 10 jaar actieve ervaring in de B2B e-commerce en daarom voelen wij ons zelfverzekerd om je met jouw bedrijf verder te helpen!

Met dank aan onze partner Sprinque brengen wij jullie deze laatste relevante trends en tips.

Weet jij al wat er gaande is in de B2B e-commerce?

Ondanks de alsmaar stijgende groei was de B2B e-commerce wereld geen succes van de ene op de andere dag. Een aantal specifieke kenmerken en verschuivingen onder consumenten hebben B2B online verkoop naar een hoger plan getild. Laten we er een paar bekijken:

Omnichannelhandel houdt stevig stand

Nog niet zo lang geleden was B2B-handel een industrie met een divers aantal rollen – distributeurs, verkopers, groothandelaren, fabrikanten – noem maar op. Maar houd je vast, want het hele spel heeft een flinke make-over gekregen. Met de digitale revolutie in volle gang zijn kanalen zoals online shops, digitale catalogi, social media en zoekmachines steeds groter aan het worden in de wereld van B2B sales en marketing. En dat is niet alles: in 2021 schoten de online verkopen op B2B e-commerce websites, log-in portals en marktplaatsen omhoog met een bizar percentage van 17,8%, van $1,39 biljoen in 2020 naar een mega-bedrag van $1,63 biljoen. Ja, je leest het goed – dat is een serieuze boost!

Het onderzoek van McKinsey ging nog een stap verder en onthulde dat klanten een gelijke verdeling willen van traditionele kanalen, kanalen op afstand en zelfbedieningskanalen. Dus het gebruik van e-commerce kanalen als aanvulling op je offline kanalen in plaats van ze te elimineren is de weg vooruit.

Veranderende trends stimuleren digitalisering in B2B-inkoop

Als er iets is dat met regelmaat gebeurt, dan zijn het wel de veranderingen in de demografie van de beroepsbevolking. Millennials maken momenteel 38,6% van de beroepsbevolking uit en dit cijfer zal naar verwachting tegen 2025 75% bedragen. Millennials nemen ook deel aan 73% van alle B2B aankoopbeslissingen.

Met deze verschuivingen komen veranderende verwachtingen van de kopers zelf, zoals de wens voor een gedigitaliseerd kooptraject, een gepersonaliseerde winkelervaring, geweldige aanbiedingen en gediversifieerde communicatiekanalen. Het is niet langer ongewoon dat verkopers verzoeken krijgen voor digitale renders, virtuele showrooms, demo’s via videoconferentie, vooraf opgenomen webinars en klantenondersteuning via sociale media.

Dit was het eerste artikel in de reeks ‘B2B Kansen & Uitdagingen’, geschreven voor jouw als potentieel enthousiast B2B ondernemer. Mocht je nog niet uitgelezen zijn? Bekijk dan onze resterende artikelen die hieronder vermeld staan omtrent hoe jij je beter kan positioneren in de B2B e-commerce.

Met dank aan onze partner: www.sprinque.com