Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

B2B betalingstrends 2023

Categorieën: 

In dit artikel kijken we naar de B2B betalingstrends in 2023. H1 webdevelopment heeft inmiddels al meer dan 10 jaar actieve ervaring in de B2B e-commerce en daarom voelen wij ons zelfverzekerd in het verder helpen met jouw bedrijf!

Met dank aan onze partner Sprinque brengen wij jullie deze laatste relevante trends en tips.

Ben jij al op de hoogte van alle trends rondom B2B betalingen?

De ‘Atradius Payment Practices Barometer’, een hele mond vol inderdaad, is een jaarlijks onderzoek naar B2B-betalingen in markten over de hele wereld. De bevindingen kunnen waardevolle inzichten geven in het huidige betalingsgedrag van bedrijven in de B2B-handel. Het kan bedrijven die zaken doen, of van plan zijn zaken te doen, in de onderzochte markten ook helpen om toekomstige trends in het betalingsgedrag van B2B-klanten te herkennen. Dit onderzoek werd uitgevoerd tussen het einde van het eerste kwartaal en het begin van het tweede kwartaal van 2023.

Belangrijkste conclusies uit het rapport voor Nederland

Scherpere focus op werkkapitaalbeheer te midden van verhoogd kredietrisico.

  • De recordinflatie was de cruciale factor die de B2B-betalingstrends van de ondervraagde bedrijven in Nederland de afgelopen 12 maanden beïnvloedde. Stijgende energie- en inkoopkosten, evenals de beëindiging van de financiële pandemiesteun, zorgden voor een verslechtering van het krediet in het zakelijke klimaat van het land, met name in energie-intensieve sectoren. Een langere wachttijd voor het ontvangen van achterstallige betalingen betekende een groter risico op tekorten.
  • Om de dreiging van cashflowproblemen te minimaliseren, zeiden veel ondervraagde Nederlandse bedrijven terughoudend te zijn met investeren, wat bijdraagt aan een vertraging van de industriële activiteit die de economische groei kan beïnvloeden.

Toenemend optimisme over B2B-betalingsgedrag terwijl zorgen over inflatie blijven bestaan

  • Het potentiële effect van inflatie op bedrijfsinvesteringen en hoe dit weegt op de industriële activiteit en de algehele economische groei, is de grootste zorg voor de toekomst voor de ondervraagde bedrijven in Nederland. Hoewel de inflatie nu daalt, vooral door lagere energieprijzen, maken de bedrijven die deelnamen aan ons onderzoek zich zorgen dat de prijzen op een hoger niveau zullen gaan liggen en vrezen dat dit een grote invloed heeft of zal hebben op de koopkracht.
  • Nederlandse bedrijven toonden zich ook bezorgd over de beschikbaarheid en kosten van financiering en grondstoffen, evenals over cashflowproblemen, liquiditeitstekorten en wereldwijde handelsuitdagingen.

Door het volgen van trends kan je onder andere het leven van inkopers een stuk gemakkelijker maken en laten we eerlijk zijn… wie wil dat nou niet? Benieuwd naar hoe jij je bestelgemak kan verbeteren? Lees dan onze 7 tips om bestelgemak voor inkopers te verbeteren.