Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Black Friday 2023; ben jij gereed?

Black Friday is een Amerikaans fenomeen dat zich sinds 2015 ook binnen de Nederlandse landsgrenzen bevind. Op deze dag, die vaak het startschot voor het inkopen van de cadeaus voor de Sinterklaas- en kersttijd betekent, bieden (online) winkels allerlei uitzonderlijke aanbiedingen aan. Black Friday wordt elk jaar populairder in Nederland. Zo beslissen steeds meer bedrijven dat ook zij meegaan in het aanbieden van een kortingswalhalla voor mensen die op zoek zijn naar cadeaus voor de feestdagen, de beste deals of leuke hebbedingetjes.

Omdat Black Friday op het punt van beginnen staat, hebben wij voor jou dé checklist die ervoor gaat zorgen dat jij klaar bent voor 24 november.

Pen en papier in de aanslag!

Lees de tips voor Black Friday goed door, zo weet je zeker dat je goed bent voorbereid.

Heb je al een aparte categorie in je shop?

Maak een aparte categorie op de website aan voor de Black Friday deals. Zo kunnen de bezoekers die hiervoor naar jouw webshop komen direct zien waar de aanbiedingen staan. Daarnaast is het handig om deze Black Friday categorie ook duidelijk te laten terugkomen in de URL. Als laatste: zet het jaartal in je title tag, dan ben je in de zoekresultaten van Google extra relevant.

Zorg voor zichtbaarheid

Black Friday komt maar eens per jaar voor en zorgt voor een hoop potentiële klanten. Het is daarom belangrijk dat zij, wanneer zij op de website zitten, direct in contact komen met het feit dat het Black Friday is en dat er onweerstaanbare aanbiedingen zijn.  Om dit te realiseren kun je bijvoorbeeld een grote onmisbare banner op de homepage plaatsen die direct naar deze aanbiedingen gelinkt is. 

Promoot jouw aanbiedingen via diverse kanalen

Hoe kunnen (potentiële) klanten weten dat jouw bedrijf meedoet aan Black Friday? Door het goed te communiceren natuurlijk. Hierbij is het versturen van een e-mail ter herinnering en het posten van een aankondiging en het tonen van, bij voorkeur meerdere, aanbiedingen via Sociale Media, een stap in de goede richting. 

Voldoende voorraad

Er zijn twee doemscenario’s op Black Friday. Het niet op orde hebben van de voorraad is er daar één van. Ik wil je niet de stuipen op het lijf jagen, maar stel je eens voor dat er 100 klanten een TV willen kopen, maar dat er maar 15 op voorraad zijn…  

Kan jouw server het wel aan?

Doemscenario nummer twee draait om de servers van de website. Stel je voor dat alles klaar staat voor Black Friday; ruime voorraad, extra personeel, weken voorbereiding, veel tijd gestoken in de communicatie etc. En op het moment suprême vliegt de website eruit. Al die moeite is (gedeeltelijk) voor niks geweest want de koopgrage klanten kunnen jouw website niet bereiken. Zorg er daarom voor dat jouw hosting ruim op tijd is gecheckt. 

Jouw hele team betrekken

Waar dit een heel erg voor de hand liggende tip lijkt, is hij daarom niet minder belangrijk, namelijk: breng alle betrokkenen uit het bedrijf op de hoogte van de Black Friday aanbiedingen en wat hier allemaal omheen wordt georganiseerd. Zo is het logisch dat de marketingafdeling hiervan weet, maar zijn we niemand vergeten? Zo is het informeren van de stagiaire die de sociale media beheert of het instrueren van de klantenservice een kleine moeite. Dat kan een hoop leed voorkomen. 

Nazorg

Wij gaan er natuurlijk van uit dat je, na het volgen van de eerder gegeven tips, een mooie en winstgevende Black Friday tegemoet gaat. Op Black Friday zullen zowel nieuwe als huidige klanten aankopen doen op jouw website, maar hoe houdt je ze gebonden? Door de Black Friday nazorg! Deze nazorg bestaat uit twee onderdelen:

Reviews: Op Black Friday zullen er een hoop klanten een geweldige aanbieding scoren via jouw webshop, super fijn natuurlijk! Maar het zou voor de periode na Black Friday nog fijner zijn, wanneer deze klanten ook een positieve review achterlaten voor het product, de service en jouw bedrijf in het algemeen. Stuur binnen enkele weken na afloop van Black Friday eens een mailtje richting de klanten met de vraag of zij een review voor je bedrijf willen achterlaten. Kleine moeite, groot gebaar!

Re-engage: Er zullen een hoop verschillende klanten op jouw webshop belanden tijdens Black Friday. Denk hierbij aan de vaste klanten, de oma die cadeaus zoekt voor haar kleinkinderen, de persoon die toch al een bepaald product wilde kopen en dus maar even wachtte tot Black Friday en…… de koopjesjager! Deze koopjesjager is goed getraind en heeft een oog voor de beste deals. Dus waarom zou je de koopjesjager, na afloop van Black Friday, niet vaker op de hoogte stellen van de beste deals en aanbiedingen? Gebruik e-mailmarketing om deze koopjesjager in een vaste klant te veranderen. Voor e-mailmarketing kun je Klaviyo gebruiken!

Hulp nodig?

Ben je er aan de hand van deze tips achter gekomen dat jouw website nog niet helemaal Black Friday ready is? Neem dan contact met ons op! Wil je de online marketing of e-mailmarketing, in aanloop naar Black Friday, nog een extra duwtje in de rug geven met de hulp van H1? Bekijk dan onze online marketing hier!