Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

25 handige e-commerce- & marketingtips

Op 5 oktober 2023 stond er een online webinar op het programma: 25 handige e-commerce marketingtips door Cynthia van H1 Webdevelopment.  Tijdens dit webinar vlogen de marketing & e-commerce tips de kijkers rond de oren. Omdat er tijdens het bijna uur durende webinar zo’n 25 tips zijn gegeven, snappen we dat je ze mogelijk nog even wilt teruglezen. 

De 25 tips:

Hoor je nu voor het eerst van dit webinar? Scroll even langs de gegeven tips. Hier kun je de weg richting het webinar vinden om deze terug te kijken. Niet spieken he! 

1: Productfeed: Maakt je bedrijf gebruik van Google Ads, marktplaatsen of iets dergelijks? Dan heb je een productfeed nodig! Gebruik hiervoor een handige tool, zoals Channable.

2: Google Ads verificatie: Het is erg belangrijk om de verificatie op Google Ads in orde te hebben. Let op de melding die je krijgt in je mail of Google Ads account.

3: Structured Data: Structured Data is een stukje data dat je implementeert op je website. Hierdoor begrijpt Google beter wat er staat en wat er op je website gebeurt. Dit is ook van invloed op de Google-resultaten. 

4: Meta titel: Het is belangrijk om de meta titels van je (belangrijkste) pagina’s te optimaliseren. Het optimaliseren van de meta titel kan er namelijk voor zorgen dat de shop meer opvalt, voor bezoekers, in de Google zoekresultaten.

5: Videomateriaal: Heb je ooit overwogen om de dienst of het product aan te prijzen in een video? Want het is het overwegen zeker waard. Zowel de klant als Google vinden video’s fijn en overzichtelijk!

6: Google My Business profiel : Zorg voor een zo volledig mogelijk Google My Business profiel. Het hebben en updaten van een Google My Business profiel is belangrijk voor meerdere aspecten, waaronder de zichtbaarheid en betrouwbaarheid.

7: Longtail Keywords: Focus op longtail keywords (zoektermen die drie of meer woorden bevatten). Deze zoektermen zijn gedetailleerder en dienen vaak het doel van een specifieke zoekactie. 

8: Black Friday: Black Friday is hét moment van het jaar als het gaat over e-commerce. Zo gaan alle bedrijven de concurrentiestrijd met elkaar aan en probeert iedereen de koopgrage klanten naar zich toe te trekken. Bekijk het webinar voor de checklist. Dit jaar valt Black Friday op 24 november 2023.

9: Conversie optimalisatie: Jij wilt natuurlijk de hoogst mogelijke conversie met je webshop behalen. Met het optimaliseren van onder andere de UX, sitespeed en de zoekintentie komt de realisatie van deze wens steeds dichterbij.

10: Rumvision: Rumvision is een performancetool die je koppelt aan je website. Rumvision meet wat voor gebruikerservaring de bezoekers op je website hebben. Zo zijn mogelijke verbeterpunten in een handomdraai gevonden. 

11: Google Analytics 4: Vanaf 1 juli 2023 is Google Analytics 4 de norm. Om de overgang naar Google Analytics 4 zo makkelijk mogelijk te maken worden er in het webinar meerdere tips gegeven over onder andere het opnieuw koppelen van de Google Ads. 

12: Chrome extensie: Een aanvulling op tip 11; download de Chrome extensie ‘datalayer checker’. Hierin valt te zien waar de huidige datalayer uit bestaat. 

13: Headingstructuur: Het is voor je website enorm belangrijk dat je headingstructuur voor zowel de klant als Google overzichtelijk en duidelijk is. Het is daarom belangrijk om de opzet van je H1’s, H2’s en H3’s in orde te hebben.

14: On-page SEO extensie: Deze tip draait om de on-page SEO extensie. Deze extensie is een plug-in waardoor je gemakkelijk inzicht krijgt in welke headings jij of je concurrenten gebruiken. Download hem voor Chrome onder de naam: ‘SEO META in 1 click.’

15: GIFs en Animaties: Je ziet ze op praktisch elke website: GIFs & animaties. Dit doen bedrijven alleen niet zomaar. Zo breken GIFs & animaties soms het ijs en voegen ze een komisch aspect toe aan de webpagina. Dit wekt een zekere sympathie. 

16: Eigenaar van je accounts: Waarschijnlijk struikel ook jij over al je gebruikersnamen en wachtwoorden. Ondanks dat dit soms enorm irritant is, is het wel belangrijk dat je altijd de eigenaar blijft over je eigen (marketing) accounts. Het kan namelijk erg vervelend of zelfs gevaarlijk zijn om een extern persoon of een interne passant de sleutels van de website, sociale media kanalen, tools etc. in handen te geven. 

17: A/B testing: Hoe weet je of een idee of verandering werkt? Door het te testen natuurlijk! Dit hoeft helemaal geen tijdrovend of duur proces te zijn. Maak twee landingspagina’s met een paar verschillen, lanceer voor beide een campagne en na een tijdje zie je welke beter heeft gewerkt. 

18: Content recycling: Het is inmiddels al bijna 2024 en het recyclen van materialen is aan de orde van de dag. Maar ook content kan gerecycled worden. Zo kunnen templates (of gehele visuals of video’s) met een kleine aanpassing al snel worden geüpdatet. Zo wordt een twee jaar oude visual weer helemaal relevant. 

19: Concurrentie: Het is absoluut geen misdrijf wanneer je eens kijkt bij de concurrent. Hoe hebben zij hun webshop ingedeeld? Welke USP’s komen terug op de site? Wat is hun retourbeleid?

Het motto ‘’beter goed gejat dan slecht verzonnen’’ hoeft niet altijd een negatieve lading te hebben!

20: Monitoren zoekverkeer: Het is belangrijk om de resultaten van de zoekresultaten die richting jouw website leiden, te blijven monitoren. Zo is het onder andere belangrijk om te kijken welke trends er zich voordoen in het zoekverkeer richting jouw website. Dit doe je via Search Console.

21: Webshop migratie: Het is een grote operatie: het switchen van webshop. Omdat je nu eigenlijk met een schone lei begint is het mogelijk om te leren van zwaktes uit de vorige webshop. In het webinar wordt er een checklist voorgeschoteld om dit zo volledig mogelijk te doen. Schrijf je mee?

22: Mobile first: Ondanks dat jij en je werknemers hoogstwaarschijnlijk het overgrote deel van de werkzaamheden verrichten achter de laptop, maakt de consument voornamelijk gebruik van zijn mobiele telefoon. Het is daarom erg belangrijk om te kijken of je website ook mobile first is. 

23: Offline marketing: Ondanks dat sociale media tegenwoordig het meest voor de hand liggend kanaal lijkt voor het extra promoten van je dienst of product, bestaat offline marketing nog steeds. Kijk daarom eens waar jouw (potentiële) klant aanwezig is en hoe je hierop kunt inspelen.

24: E-commerce platformen: Er zijn tig verschillende e-commerce platformen, maar welke is nu de juiste voor jou? Dit is een erg belangrijke vraag voor jou en je webshop. Wij houden ons altijd aanbevolen om te helpen bij deze keuze. 

25: E-mailmarketing: Het handmatig typen en verspreiden van allerlei mailtjes is enorm tijdrovend. verdiep je daarom eens in Klaviyo! Dit is namelijk de tool die wij gebruiken om dit allemaal te automatiseren. 

Webinar terugkijken

Heb je het webinar nog niet bekeken of wil je het nogmaals terugkijken? Kijk hem dan hier terug.

Heb je naar aanleiding van het lezen van dit artikel of het kijken van het webinar dusdanig veel inspiratie opgedaan dat je er gelijk mee aan de slag wilt, maar je weet niet hoe? Neem dan contact met ons op!