E-mailmarketing: Klaviyo vs. Mailchimp

Jij zet toch ook e-mail in als marketingmiddel? Gebruik je daarvoor het welbekende Mailchimp? Je zou namelijk niet de enige zijn die dat doet. Maar wij bij H1 hebben een nieuwe e-mailmarketing tool ontdekt en dat is Klaviyo. Minder bekend dan het veelgebruikte Mailchimp, maar deze tool biedt gave mogelijkheden. Daarom ontdek jij in dit artikel de verschillen en overeenkomsten tussen Mailchimp en Klaviyo. Misschien switch jij wel van e-mailsysteem na het lezen van dit artikel.

E-mail marketing

E-mail is een van de eerste online communicatiemethode die we kennen en is nog steeds heel populair. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je de E-mail kan gebruiken als marketingmiddel. Over het algemeen zijn er 4 vormen van marketing. Ongeacht het doel van je mail is het belangrijk dat de ontvanger direct begrijpt waarom hij de mail krijgt. 

  • Traditioneel (informatief)
  • Acquisitiemail (commerciële doeleinden)
  • Retentiemail (win-back / heractiveren)
  • Promotiemail (wervend)

Zowel met Mailchimp als Klaviyo kun je op alle vier de soorten e-mailmarketing inzetten. Maar zijn ze beiden even goed?

Klaviyo vs. Mailchimp

Iedere marketeer kent en/of gebruikt Mailchimp. Het wordt in de e-commerce sector al jarenlang ingezet voor e-mail campagnes. Maar Klaviyo biedt nieuwe mogelijkheden, zoals gepersonaliseerde e-mails en geavanceerde segmentatie. Waarom is dit interessant?

Wat kan je allemaal met gepersonaliseerde emailmarketing?

Eerst wil je natuurlijk weten of gepersonaliseerde emailmarketing wel geschikt is voor jouw webshop. Met gepersonaliseerde emailmarketing kun je op het juiste moment je klanten een email sturen. 

Enkele voorbeelden van mails die je automatisch kunt versturen zijn: 

  • E-mailcampagnes
  • Welkom bericht
  • Herinnering verlaten winkelwagen
  • Vragen om producs reviews
  • Mails met persoonlijk aanbevolen producten
  • Loyaliteitscampagnes

Klaviyo leert de behoeftes van jouw klant kennen en weet precies wanneer ze een mail moeten sturen. Dit is heel handig voor bijvoorbeeld een lenzen webshop. Klaviyo leert dat een klant elke 12 weken lenzen besteld en stuurt dan een mail met dat de lenzen van de klant bijna op zijn met eventueel een kortingscode om het aantrekkelijk te maken voor de klant direct weer te bestellen. Een klant is top, maar een terugkerende klant is geweldig! 

Functionaliteiten

Beide tools zijn een goede marketing automation oplossing. Echter is het verschil in functionaliteiten tussen de twee erg groot. Er is net bijvoorbeeld al verteld dat Klaviyo unieke gepersonaliseerde mailings aanbiedt. We gaan verder in op de functionaliteiten, zodat jij zelf kunt bepalen welke van de twee tools het beste bij jouw past: Klaviyo of Mailchimp.

Mailchimp is opgericht in 2001, dat is 11 jaar eerder dan Klaviyo. Dit wil niet meteen zeggen dat Mailchimp meer ervaring heeft dan Klaviyo. Dit komt, omdat Klaviyo is opgericht in 2012 en zich direct heeft gespecialiseerd in webshops in tegendeel tot Mailchimp die meer gegeneraliseerd is. 

Meer data beschikbaar

Klaviyo heeft veel meer data beschikbaar. Er worden events naar Klaviyo verstuurd als de klant bepaalde acties doet, dat zijn:

  • Active on site
  • Product view
  • Add to cart
  • Started checkout
  • Placed order
  • Ordered product
  • Fulfulled order
  • Cancelled order
  • Refunded order

Dit is iets wat Mailchimp ook kan, maar op de ‘placed order’ en ‘ordered products’ na niet heel makkelijk in te stellen is. Veel plugins die wij hebben bekeken, ondersteunen dat niet waardoor er maatwerk bij komt kijken. Met Klaviyo in combinatie met Shopware 6 heb je wel ál deze events. Dit biedt veel mogelijkheden voor je e-mailcampagnes.

Klaviyo flows

De events worden getrackt bij een gebruiker, zodra die is ingelogd of het registratieformulier heeft ingevuld. Op basis van de events kunnen er flows worden getriggerd.

Flows zijn dynamische mail acties, denk aan product review flow. De klant koopt product X en de order wordt verstuurd, dat is het moment dat het fulfilled event wordt afgevuurd naar Klaviyo. De product review flow wordt getriggerd, er staat ingesteld dat er 14 dagen nadat de order is verzonden een mail wordt verstuurd. In de mail komt een link naar product X zodat de klant direct op het juiste product land en de review kan schrijven.

De prijs

De prijs van een tool speelt altijd wel een rol in je keuze. Zeker als kleinere webshop is er niet altijd een groot budget voor marketingtools. De prijzen van Mailchimp en Klaviyo zijn anders opgebouwd. Hoe? Dat bekijk je hieronder.

Mailchimp

De prijs van mailchimp hangt af van twee dingen, namelijk het aantal functies en contacten. Afhankelijk hiervan kan je een van de vier pakketten kiezen.

Gratis:

  • Maximaal 2500 mails p/maand toe | Geen ondersteuning

Essentials

  • E-mail en landing page templates
  • A/B testing
  • 24/7 e-mail en chatsupport
  • Campagnes plannen
  • 1.500 contacten ($23 per maand), 50.000 contact ($299 per maand)
  • Maximaal 15.000 mails per maand

Standaard 

  • Gratis pakket opties
  • Essentials pakket opties
  • Geautomatiseerde e-mail flows
  • Custom e-mailsjablonen
  • Retargeting
  • 1.500 contacten ($59 per maand) of 50.000 contacten ($359 per maand)
  • Maximaal 30.000 per maand

Premium

Met het premiumpakket kun je onbeperkt e-mails verzenden en heb je de functies van alle pakketten. Dit wordt vooral aangeraden voor bedrijven. Voor dit pakket betaal je met 1.500 contacten $299 en voor 50.000 contacten $700.

Klaviyo

De prijzen van Klaviyo zijn eenvoudiger dan die van Mailchimp. Bij Klaviyo is er maar één type abonnement (geen pakketten dus) en de prijs hangt enkel af van het aantal contacten. Je kan op elk moment upgraden of downgraden en je zit niet vast aan langdurige contracten. 

Ook Klaviyo heeft een gratis variant waar je 250 contacten mee kan mailen en maximaal 500 e-mails per maand. 

Voor 251 contacten betaal je $20 en voor 45.000 contacten betaal je $650. In tegenstelling tot mailchimp kun je hier wel ongelimiteerd e-mails mee versturen. Alle Klaviyo prijzen vind je op hun website.

De functies waar je onder andere toegang tot krijgt:

  • Gratis e-mail en flows templates
  • Custom e-mail templates
  • A/B test mogelijkheden
  • Geavanceerde segmentatie mogelijkheden
  • Retargeting
  • Dynamisch coupon codes
  • Geavanceerde popup (met segmentatie)
  • Geen beperkingen met het aantal gebruikers. 

De kosten vergeleken

Webshops die serieus zijn over hun groei raden we aan Klaviyo te gebruiken. Dit omdat je als webshop gebruik wilt maken van marketing automation. Als je Mailchimp gebruikt zul je vroeg of laat dure add-ons moeten toevoegen aan je abonnement. Dit maakt dat Mailchimp een veel duurdere optie is.

Conclusie

Mailchimp is een redelijke marketing automation tool voor een kleine webshop. Als je alleen nieuwsbrieven wilt versturen dan is Mailchimp een goede optie. Wil je meer dan dit, dan is Klaviyo de beste optie. Ook omdat Klaviyo een aantal belangrijke voordelen heeft zoals: 

  • Klaviyo heeft meer en betere functionaliteiten zoals: unique coupon codes, back in stock automation, geavanceerde pop-ups, segmentation, multivariabele tests en zapier integration.
  • Klaviyo levert betere resultaten op, waardoor de ROI hoger is.
  • Klaviyo rekent een all-in prijs, terwijl mailchimp prijzig wordt met add-ons.
  • Klaviyo heeft predictive analyses die je kunt gebruiken in je flows, d.m.v. een customer lifetime value voorspellen ze wanneer je klanten het beste kunt benaderen

Klaviyo heeft standaard dus meer functionaliteiten die je bij Mailchimp alleen in het duurste Mailchimp pakket hebt of waar je extra voor moet betalen (add-on).

Als je echter hoge resultaten wilt bereiken op bijvoorbeeld je ROI, dan is Klaviyo de beste optie. Dit komt omdat Klaviyo meegroeit met je webshop en je gebruik kunt maken van een uitgebreid pakken aan functionaliteiten. Ook leert het systeem steeds beter de behoefte van klanten kennen naarmate er meer data beschikbaar komt. 

H1 implementeert Klaviyo voor jou in Shopware

Ben je net als wij enthousiast geworden over het gebruik van Klaviyo? Laat H1 je dan helpen bij de implementatie en installatie van Klaviyo in Shopware 6. Maak gebruik van de unieke mogelijkheid om jouw e-mailmarketing kwalitatief te verbeteren. Vul ons contactformulier in en we nemen snel contact met je op. Ken je al onze collega’s al? Neem dan contact op met Johan.