Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Klaviyo vs. Adobe Campaign

Bij het kiezen van een geschikte e-mailmarketingtool kunnen veel afwegingen meespelen. Iedere tool heeft zijn eigen voor- en nadelen. Soms zie je door alle specificaties het bos niet meer. In dit artikel proberen we je te helpen bij het kiezen van de beste e-mailmarketingtool. In het bijzonder de verschillen tussen Klaviyo en Adobe Campaign. Welke komt beter uit de test? Adobe Campaign uit Californië of Klaviyo uit Boston?

Functionaliteiten

Elke klant is uniek. Dit betekent dat je idealiter elke klant op zijn of haar favoriete manier wilt benaderen. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail, sms of een push notificatie. Beide tools kunnen gebruikt worden om dit te realiseren. Toch zitten er ook grote verschillen tussen Klaviyo en Adobe Campaign. Hieronder lees je eerst een overview van de belangrijkste functionaliteiten van beide tools, waarna we vervolgens een vergelijking maken en een conclusie geven.

Klaviyo

E-mailmarketingtool Klaviyo is gespecialiseerd in e-commerce en biedt daarom passende en geavanceerde functies en support.

  • E-mailcampagnes: Klaviyo heeft een eenvoudige drag-and-drop-editor voor het maken van professionele e-mails, evenals een bibliotheek met sjablonen. Bij het maken van een journey vul je een flow in dankzij de Flow Builder. Handig voor het opmaken van jouw mailing!
  • Automatisering: Klaviyo biedt geavanceerde automatiseringstools, zoals “if-this-then-that” regels. Hiermee kun je e-mailcampagnes automatisch verzenden aan specifieke personen op basis van hun gedrag en interacties. Daarnaast heeft Klaviyo geautomatiseerde A/B tests.
  • 360 profielen: pas e-mail en sms gebruikers makkelijk aan, in een profiel is er geen limiet voor events of properties, je kunt ongelimiteerd bestellingsdata importeren en er zit geen limiet aan het aantal custom properties.
  • Content personalisatie: product aanbevelingen, conditionele blokken en dynamische coupons.
  • Voorspellende statistieken: per klant geeft Klaviyo voorspellende statistieken, zoals bijvoorbeeld “Expected Time of Next Order” en “Average Time Between Orders”.
  • Segmentatie: Er zijn uitgebreide mogelijkheden voor het segmenteren van jouw e-maillijst op basis van gedrags- en demografische gegevens. Dit maakt het gemakkelijker om gerichte campagnes te sturen.
  • Analyse: Je krijgt inzicht in belangrijke data over alle campagnes met statistieken, zoals het aantal geopende e-mails, geklikte links en gekochte producten.
  • Robuuste e-commerce integraties: Klaviyo biedt integraties met veel populaire e-commerce platformen zoals Shopify, Magento, Shopware, etc. Tot op groot detail wordt Klaviyo geïntegreerd. Onderdelen in de webshop kan Klaviyo gebruiken als automatische trigger of in de segmentatie en personalisering.
  • Klantondersteuning: Support is er voor alle gebruikers en wordt geboden via telefoon, e-mail en live chat.
  • SMS-marketing: Marketing via SMS is ook mogelijk met Klaviyo: SMS-campagnes, SMS-automatisering en SMS-segmentatie. Dit is binnenkort in Nederland beschikbaar. 
  • Push-notificaties: Klaviyo biedt ook ondersteuning voor het opstellen en verzenden van push-notificaties
  • Send Time Optimization: Dankzij een scattershot algoritme selecteert de software de optimale tijd om een bericht te verzenden.
Klaviyo
Afbeelding 1: Voorbeeld van een flow en e-mail in Klaviyo.

Adobe Campaign

Hieronder een lijstje van de belangrijkste functionaliteiten van Adobe Campaign:

  • E-mailcreatie: maak eenvoudig gepersonaliseerde, responsieve e-mails aan. Dit kan je intern of door een partner/bureau laten doen.
  • Campagnemanagement: via een intuïtief handig workflowcanvas kan je eenvoudig doelgroepen segmenteren en cross-channel marketingcampagnes organiseren en uitvoeren.
  • Mobiele marketing: verstuur mobiel-reponsieve e-mails, pushmelding en tekstberichten naar iOS en Android apparaten dankzij de mobiele SDK.
  • Dynamische content: één bericht kan je naar je klanten sturen op een andere, gepersonaliseerde, manier. Adobe Campaign zorgt ervoor dat de boodschap op een gepersonaliseerde manier aankomt.
  • Geactiveerde e-mail: met Adobe Campaign kan je automatisch antwoorden op reacties van klanten. Ook als je het integreert met Adobe Analytics, kan je remarketing e-mails triggeren.
  • Klantprofielen: klantprofielen kunnen gebruikt worden om campagnedata uit te breiden door nieuwe onderdelen toe te voegen aan records.
Adobe Campaign
Afbeelding 2: Voorbeeld van een flow in Adobe Campaign.

Vergelijking

Wanneer je op zoek bent naar een goede e-mailmarketingtool kun je in principe beide tools goed gebruiken, echter zijn er toch grote verschillen tussen de twee systemen. Adobe Campaign is echt een klassiek voorbeeld van een zogenoemde ‘legacy technologie’. Een legacy technologie is wat achterhaalt en heeft weinig updates gehad sinds de lancering. Adobe Campaign is lang geleden ontwikkeld voor sectoren als finance, verzekeringsmaatschappijen en telecommunicatie. Kort gezegd: Adobe Campaign is erg ouderwets.

Klaviyo aan de andere kant is een fris en relatief nieuw systeem. Het helpt je om controle te nemen over je data en de relaties met je klanten. Deze tool zorgt ervoor dat je je klanten beter leert kennen en deels hun koopgedrag kunt voorspellen. Klaviyo is altijd bezig met het beter begrijpen van jouw klanten, zodat jij ze kan benaderen wanneer en waar ze dat willen. Vergeleken met Adobe Campaign is Klaviyo ook veel intuïtiever in het gebruik en je hebt meer creatieve vrijheid. Het systeem is ontwikkeld voor bedrijven in allerlei sectoren.

Conclusie

Werk je voor een bedrijf dat actief is in finance, verzekeringen of telecom? Dan zou je kunnen kiezen voor het (ouderwetse) Adobe Campaign. Wil je echter je bedrijf laten groeien en je klanten op een creatieve manier benaderen? Dan kun je beter kiezen voor Klaviyo. Het is intuïtief, gebruikt data veel effectiever en geeft je veel creatieve vrijheid.

Actie ondernemen

Ben je geïnteresseerd in het beter leren kennen van jouw klanten? Of heb je misschien vragen over e-mailmarketingtools? We helpen je graag verder!

Neem vrijblijvend contact met ons op en we beantwoorden al je vragen en zoeken de beste oplossing voor jou.