Verhoog jouw omzet met Klaviyo als email marketing automation tool

Er bestaat een kans dat je nog nooit van Klaviyo hebt gehoord, zonde!

Ben jij een merchant die nooit van Klaviyo (zeg: Clay-vee-oh) heeft gehoord? Dat is een gemiste kans! Met de focus op e-commerce, een hoge ROI en het “van idee naar uitvoering binnen één dag” principe is dit een hele waardevolle tool voor iedere merchant. Wij leggen graag uit waarom Klaviyo ons H1 hart heeft gestolen en waarom jij ook met Klaviyo aan de slag wilt.

Wil je weten hoe je met Klaviyo jouw omzet verhoogt?

Schrijf je in voor het Klaviyo Webinar >>

E-commerce focus

Klaviyo is uitermate geschikt om aan een e-commerce oplossing te koppelen. Met de koppeling van Klaviyo heb je een enorme toolbox in handen waarmee je jouw klanten persoonlijke mails kunt sturen op de voor de klant perfecte moment! Diverse systemen als Shopware 6, Magento 2, Bigcommerce, Shopify en Prestashop worden al ondersteund. Switchen van platform is ook geen probleem, Klaviyo registreert op basis van e-mailadressen.

Met de Klaviyo plugin / extensie kun je vanuit je webshop historische subscribers en orderdata laden. Hiermee weet je precies welke klant wat en wanneer besteld heeft. Doordat de historische orderdata in Klaviyo staat en ook de toekomstige orders binnen lopen, kan Klaviyo voorspellen wanneer de grootste kans is dat de klant bij jouw webshop gaat bestellen. Dit is in Klaviyo per klantprofiel te zien en is te gebruiken in je automation flows.. Zo kun je klanten een e-mail sturen vlak voor het moment dat je een order van ze verwacht. Daarmee is de kans op een herhaalorder hoger.

Naast orderdata ook web tracking

Klaviyo registreert web events, zoals: active on site, product views en add to cart. Zodra jouw klant een email opent en doorklikt, wordt zijn surfgedrag op jouw site gemeten in Klaviyo. Deze data kun je weer gebruiken om bepaalde automations in te richten.

Klaviyo voorspelt

Doordat Klaviyo beschikt over enorm veel klant- en order data kunnen ze bepaalde zaken voorspellen. Zij doen het harde werk en wij kunnen dat eenvoudig inzetten om jouw omzet te verhogen. Dat is waar Klaviyo zich echt in onderscheid ten opzichte van andere email service providers als Mailchimp. Het is een enterprise marketing automation tool die voor iedere merchant betaalbaar is.

Dit noemt Klaviyo “smart send time”, hiermee kijken ze naar het gedrag van de klant en wordt er voorspeld wanneer de kans het hoogst is dat de mail geopend wordt. Er wordt rekening gehouden met de tijdzone waarin de ontvanger zich bevindt. Zo hoef jij je daar geen zorgen meer over te maken.

Aandacht voor herhaal aankopen

Wist je dat terugkerende klanten gemiddeld voor 3x meer bestellen, ze beter converteren en een stuk minder kosten dan het binnenhalen van een nieuwe klant?

Dat zijn drie redenen om de relatie met jouw klanten naar een hoger niveau te tillen. Klaviyo helpt daarbij met de gepersonaliseerde e-mails die je op de juiste momenten naar je klant verstuurd.  Met de uitgebreide segmentatie mogelijkheden, dynamische content en het voorspellend vermogen kun je eenvoudig automation flows maken die voor jouw klant relevant zijn. De klant gaat de mails als service zien en zal bereid zijn eerder een volgende aankoop bij je te doen.

Klinkt goed toch? Tijd voor een voorbeeld

Iemand die een kinderfiets koopt voor zijn of haar 6-jarige zal kiezen voor een 16 of 18 inch fiets. Het kind zal daar met plezier één of hooguit twee jaar op fietsen. En dan…?! Dan is het tijd voor een nieuwe fiets, want deze is te klein. Dit is een belangrijk moment waar automation flows om de hoek komen kijken. De ouders zullen op zoek gaan naar een fiets en dat is hét moment in de customer journey om aanwezig te zijn. Met Klaviyo stel je dit gemakkelijk in met flows. Daarnaast biedt Klaviyo nog vele andere geautomatiseerde e-mails die jouw omzet helpen verhogen.

Dynamische content

Een ander groot voordeel van Klaviyo is dat je met één template / flow meerdere mailings kunt verzenden. Denk bijvoorbeeld aan een herhaalaankoop. We nemen Wooof.xyz als voorbeeld, die verkopen hondenbrokken. Nu willen we een e-mail sturen als de zak met hondenbrokken bijna op is, uiteraard met de juiste zak brokken want die lust de hond zo graag. 

Klaviyo weet welke producten in de laatst verzonden order zaten, die informatie kun je gebruiken om een vervolg mail te maken. Hierin is het product het dynamische aspect. Je wilt dit één keer in kunnen stellen voor meerdere producten. Dat is in Klaviyo geen probleem, de content van je mail kun je baseren op de historische order data. Zo kun je hetzelfde product in de mail meenemen dat de klant eerder heeft besteld.