Zeker weten dat je e-mails aankomen? Gebruik Mail-Tester!

Vragen klanten je wel eens waar hun bevestigingsmailtje blijft? Komen de nieuwsbrieven die je verstuurt vanuit je webshop niet altijd aan bij de ontvanger? Dan is het zeer waarschijnlijk dat de e-mails die je verstuurt worden geweigerd op de server óf in de spambox van de ontvanger terechtkomen. Dat wil je natuurlijk niet! Gebruik daarom Mail-Tester!

Van de spambox naar de inbox

Als webshop verstuur je misschien wel meer e-mails dan dat je nu in eerste instantie denkt. Daarom is het belangrijk dat je zekerheid hebt over of je e-mails ook daadwerkelijk in de inbox van de ontvanger belanden.

Doordat het tegenwoordig mogelijk is om enorme mailinglijsten een e-mail te sturen, komt er veel ongewenste post binnen bij mensen. Servers zijn hierdoor steeds scherper afgesteld, wat de kans groter maakt dat de e-mails die je vanuit je webshop verstuurt in de spambox terecht komen of zelfs helemaal niet aankomen omdat de server ze tegenhoudt. Dit heeft betrekking op alle mailings; zowel nieuwsbrieven als de e-mails die je verstuurt vanuit je shop.

mail-tester

Stappenplan voor het optimaliseren van de e-mailaflevering

Om zeker te weten dat alle e-mails die je webshop stuurt aankomen, is het van belang dat de functie waarmee je deze e-mails stuurt daarop wordt aangepast en de vereiste updates krijgt. Op deze manier kun je voldoen aan kwaliteits- en veiligheidseisen die worden verwacht door een mailprovider. We hebben een stappenplan opgesteld om de e-mailaflevering te kunnen optimaliseren.

Stap 1: Heb je meer dan 500 inschrijvers in totaal (alle webshops op je server) en verstuur je regelmatig (meer dan één of twee keer per maand) mailings? Dan is het verstandig om in plaats van de nieuwsbrief functionaliteit in je webshop gebruik te maken van een externe tool zoals MailChimp. Maar ook voor kleinere mailinglijsten is MailChimp aan te raden; het is gratis tot 2000 inschrijvers. Het is ook mogelijk om je huidige inschrijvers te synchroniseren vanuit je webshop met MailChimp.

Stap 2: Gebruik je wel de nieuwsbrief functionaliteit in je webshop, zorg en dan voor dat je de lijst met inschrijvers regelmatig controleert en opschoont. Foutieve e-mailadressen in de lijst zorgen ervoor dat e-mails bouncen en dit zorgt voor een slechtere senderscore. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van bounceless.io om je lijst op te schonen.

Stap 3: Zet in je webshop in ieder geval de afbeeldingsverificatie aan op alle pagina’s, met minimaal 8 tekens (cijfers en letters) om bots en spam te minimaliseren. Je zult merken dat stap 2 een stuk minder vaak nodig is en dat de senderscore verbetert.

Stap 4: Mochten deze stappen nog niet voldoende zijn, dan raden wij de reCAPTCHA van Google aan. reCAPTCHA houdt spam en bots nog beter tegen. Wij kunnen reCAPTCHA voor je implementeren.

Stap 5: Je kunt je e-mail ook laten lopen via de SpamExperts mailserver. Deze extra filter zal spam die er toch door is gekomen tegenhouden. SpamExperts kunnen wij instellen in je webshop.

Stap 6: Als het vorige punt nog niet voldoende helpt of inzicht biedt, kun je in plaats daarvan gebruik maken van een monitoring tool als Postmark. Postmark is een betaalde dienst die actief monitort of e-mails worden afgeleverd. Je hebt hier zelf inzicht in en kunt met behulp van de support van Postmark je e-mailaflevering verbeteren.

Stap 7: Loopt de e-mailaflevering naar de afdeling bestellingen niet goed? Dan kan het zijn dat je webshop nog de klant als afzender gebruikt. Wanneer dit een Hotmail adres is, geeft dit aardig wat minpunten. We kunnen dit relatief gemakkelijk aanpassen in de code van je webshop.

Controleer je e-mails met Mail-Tester

Ook Mail-Tester.com is een goede tool om op serverniveau te controleren of alles goed staat afgesteld. Met Mail-Tester kun je precies zien hoe goed een e-mail scoort en waar je deze nog kunt verbeteren.

Wij kunnen voor jou testen hoe betrouwbaar je e-mails zijn en waar nodig verbeteringen toepassen, zodat je minimaal een 7 scoort in Mail-Tester en uiteindelijk zelfs een 9 of 10. Hiermee heb je meer zekerheid dat je mailtjes aankomen in de inbox van de ontvanger en dat betekent vaak een tevreden klant. Dat willen we allemaal wel, toch?

Wil jij zeker weten dat je e-mails aankomen in de inbox van je klant? Neem dan contact met ons op via het contactformulier, zodat wij je kunnen helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *