7x bestelgemak voor de B2B inkoper

Zakelijke inkopers willen tijdens hun bestelproces het liefst tijd besparen. Want ja, tijd is geld. Ze willen eenvoudig en moeiteloos hun bestellingen kunnen doen. Hoe creëer je bestelgemak voor de B2B inkoper? Wij geven je 7 slimme ideeën!

Omzetgroei door bestelgemak voor de B2B inkoper

Dat zakelijke inkopers gemakkelijk kunnen bestellen in je webshop levert niet alleen voordelen voor hen op, maar ook zeker voor jou als B2B e-commerce manager. Door beter in te spelen op de wensen van je B2B klant en het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken, kun je meer omzet genereren.

Bovendien blijkt dat ruim de helft van de B2B inkopers verwacht dat ze de komende jaren zeker de helft van hun inkopen online gaan bestellen. Genoeg reden om je webshop zo in te richten, dat de B2B inkoper eenvoudig en snel kan bestellen.

7x bestelgemak voor de B2B inkoper

1. Standaard bestellijst

Een standaard bestellijst is een lijst die de inkoper zelf of jouw accountmanager aan kan maken in jouw webshop. Vaak moet een inkoper na elke x periode dezelfde of ongeveer dezelfde bestelling doen. Dan is het heel gemakkelijk als hij deze bestellijst ervoor kan gebruiken. Je omzet kan hiermee wel tot 70% groeien!

2. Orders importeren via Excel

Soms helpt het om je aan te passen aan de oude gewoonten van je klant. Zo werken sommige organisaties met Excel lijsten voor hun bestellingen. In deze Excel lijsten kunnen de inkopers de producten noteren die zij nodig hebben. Voor hen kan het veel tijd en moeite besparen als zij deze lijsten kunnen importeren in jouw bestelsysteem. Zo hoeven ze de producten niet los van elkaar op te zoeken en te selecteren in je webshop.

Dit kan natuurlijk ook een tijdelijke oplossing zijn. Het is nog veel handiger als de inkopers via hun eigen account de orders in hun shop toevoegen.

3. Zoeken op productcode

Een andere manier voor inkopers om snel producten te kunnen vinden in je webshop, is door te zoeken op productcode. Wanneer dit mogelijk is in je webshop, kunnen ook klanten die geen gebruik maken van Excel lijsten snel de producten vinden die ze nodig hebben.

4. Online inkooprollen

Zoals we al vaker hebben geschreven, zijn er bij een zakelijke aankoop veelal meerdere mensen betrokken. Het is daarom erg waardevol voor de B2B klant als dit wordt ondersteund in de webshop en er meerdere rollen betrokken kunnen worden bij een aankoop. Denk eraan dat bijvoorbeeld de assistent de order klaarzet en de manager deze autoriseert.

5. Mobiel bestellen

Gebruik de mogelijkheden die de mobiele telefoon biedt zo goed mogelijk en optimaliseer je webshop voor mobiel; 22% gebruikt een mobiele telefoon voor de productaankoop. Je kunt ook nog iets verder gaan en kiezen voor een mobiele applicatie als verlengstuk van je webshop. Bijvoorbeeld een applicatie waarmee producten in het magazijn kunnen worden gescand en besteld.

6. PunchOut OCI of cXML koppeling

Met een PunchOut OCI of cXML koppeling wordt jouw webshop gekoppeld aan het ERP of inkoopsysteem van je klant. Dat betekent dat zij vanuit hun eigen ERP of inkoopsysteem kunnen inkopen in jouw webshop. Alle informatie en prijzen zijn altijd up to date en het bespaart de inkoper de moeite van het opzoeken van de artikelnummers en het opsturen van de order. De inkooporder komt, als deze is goedgekeurd, meteen terecht bij je webshop.

7. Internet of Things

Internet of Things is voor velen nog toekomstmuziek, maar toch kan het een hoop betekenen in B2B e-commerce. Stel dat sensoren in een machine zelf aangeven dat er een onderdeel vervangen moet worden? Of een snoepautomaat op tijd aangeeft dat hij bijgevuld moet worden?

Door het gebruik van slimme apparaten kan de inkoper zich richten op andere taken. Op deze manier hoeft hij ook nooit bang te zijn dat hij ‘nee’ moet verkopen, omdat zijn slimme apparaten de orders doorgeven zodra dit nodig is.

Wil je meer tips zoals deze om je B2B e-commerce omzet te verdubbelen? In een reeks van 10 e-mails delen we 10 tips met je. Schrijf je in via deze link en mis niets!