Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Optimaliseer je mailings voor mobiel: mobile first!

Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 van Spotler is gebleken dat e-mails het vaakst via de smartphone worden gelezen.

Dit betekent dat je je mailings zo in moet richten dat deze ook, of eigenlijk júist, op de mobiele telefoon goed te lezen zijn. Mobile first!

43% leest e-mails via mobiele telefoon

Het belang van de smartphone in e-commerce is groot en ook voor je e-mailcampagnes is mobile first denken dus van belang. Gebleken is namelijk dat het lezen van e-mail op de smartphone ieder jaar nog steeds blijft toenemen, tot gemiddeld 43% in 2017. Waar moet je in het samenstellen van je mailings dan rekening mee houden?

9 tips om je mailings te optimaliseren voor mobiel

1. Begin met het analyseren van de data die je beschikbaar hebt over het gedrag van je lezers. Door wie worden je mailings gelezen en hoe worden deze gelezen? Zie je dat deze inderdaad vaak via mobiel worden gelezen? En waar wordt vaak op geklikt? Deze informatie kun je gebruiken om je mailings optimaal in te richten.

2. Zorg voor een lettergrootte die goed leesbaar is op mobiel. Je wilt natuurlijk niet dat je lezers nog moeten inzoomen; alles moet in één keer goed leesbaar zijn.

3. Maak je design responsive, zodat je mailing op mobiel maar 1 kolom heeft. Zo voorkom je dat je lezer naar links en rechts moet scrollen doordat de e-mail eigenlijk te breed is voor de smartphone.

4. Denk om de zwaarte van je e-mail. Wanneer je bijvoorbeeld erg grote afbeeldingen gebruikt, zal de laadtijd heel lang zijn en het is goed mogelijk dat jouw lezer daar geen geduld voor heeft. Zeker niet als hij even snel zijn mail checkt op zijn telefoon.

5. Gebruik een opvallende (door kleurgebruik) call to action button. Dit vergroot de kans dat je lezers doorklikken en dat is wat je wil bereiken met je mailing.

6. Houd je e-mail simpel en zorg dat er niet te veel afleiding is voor de lezer. Je hebt maar een klein schermpje om je boodschap over te brengen en de lezer aan te zetten tot actie.

7. Zoals we al eerder benadrukten dat het optimaliseren van je mobiele webshop van belang is; een mobiele telefoon bedien je met je handen en alles dient binnen ‘duimbereik’ te zijn. Houd daar dan ook rekening mee als je aan de slag gaat met je mailings.

8. Om te voorkomen dat je mailings in de spambox belanden, is het verstandig gebruik te maken van Mail-Tester. Met deze tool krijg je de juiste informatie om je mailings zo op te stellen, dat ze direct in de inbox terechtkomen.

9. Testen! Je weet pas hoe je e-mail er op mobiel uitziet, als je dit ook echt op je mobiel hebt bekeken. Stuur dus een aantal testmails naar jezelf, totdat je aan alle bovenstaande punten voldoet.

Een programma als MailChimp is ingericht om je mailings ook voor mobiel te optimaliseren. Naast Mailchimp is er ook Klaviyo, een veel meer geavanceerde e-mailtool met eindeloos veel mogelijkheden. Neem contact op via het contactformulier, zodat wij je kunnen helpen.