Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Waarom je Consent Mode V2 zo snel mogelijk moet implementeren

We zijn al jaren gewend aan de verplichte cookiebanners. Je weet wel, die pop-ups die in beeld komen om te vragen of en wat er getrackt mag worden. Soms vervelend, maar wel echt noodzakelijk. Daar komt nu een uitbreiding voor. Consent mode V2 zorgt ervoor dat gebruikers meer controle krijgen over de data die zij delen. Is dit verplicht? Ja! Dus lees verder over Consent Mode V2 en hoe de implementatie in zijn werk gaat. 

Wat is het verschil tussen Consent Mode en V2?

In de originele consent mode waren er al een aantal soorten toestemming, namelijk:

  • ad_storage
  • functionality_storage
  • personalization_storage
  • security_storage
  • analytics_storage

Met Consent Mode V2 zijn er extra opties bijgekomen:

  • ad_user_data
  • ad_personalization
  • region 

Deze nieuwe opties zorgen ervoor dat persoonlijke informatie niet zonder toestemmingen mag worden gemeten voor marketingdoeleinden. Een verkeerde of afwezige implementatie van V2 kan ervoor zorgen dat Google beperkt gaat meten of zelfs stopt met meten. Bedenk eens wat voor gevolgen dat kan hebben voor jouw Ads campagnes en algehele data analyses. 

Meer privacy en transparantie

Al een aantal jaren is privacy op het web een belangrijke pijler en trend in de regelgeving. De wetgeving in Europa wordt steeds strenger omtrent privacy en het verzamelen van persoonsgegevens. Zo is ook destijds de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) geïntroduceerd. Met de Consent Mode V2 komt er een antwoord op de kritiek dat er vaak nog gegevens worden verzameld zonder duidelijke toestemming. De Consent Mode V2 is een functie die (automatisch) gekoppeld wordt aan de cookiebanner van een website. Daarmee kunnen bezoekers zelf bepalen welke informatie verzameld mag worden.

Vanaf wanneer wordt dit relevant?

Vanaf maart 2024 is de consent modus V2 verplicht. Het is nog niet volledig bekend wat er gebeurt als je dit niet op tijd instelt, maar de kans is sterk aanwezig dat er minder of zelfs niks gemeten gaat worden door ontbrekende aanvullende toestemming. 

Hoe gaat de implementatie in zijn werk?

Er zijn verschillende implementaties mogelijk, zowel via plug-ins als via Tag Manager met externe cookietools. Wij geven zelf de voorkeur aan CMP partners (Consent Management Platform) van Google, zodat je zeker weet dat er aan de gewenste eisen wordt voldaan. Deze kun je handig genoeg ook met Tag Manager implementeren.

Een van de meest bekende tools is Cookiebot. Twee andere opties zijn Cookieyes en CookieScript. Alle drie de CMP’s zijn conform de laatste wet -en regelgeving en ondersteunen dus ook de Consent Mode V2. Implementaties van de tools én consentmodus hoeft geen dagen te duren, hooguit een ochtend. Uiteraard raden we altijd aan om nog even dubbel te testen en dat je er geen spoedklus van maakt. Kijk goed of je alle gewenste instellingen bent langsgegaan en of je tevreden bent met de inhoud van jouw cookiebanner.

Prijzen van de tools

De drie CMP’s die we in dit artikel benoemen, lijken dicht bij elkaar te liggen qua prijzen. Toch zijn er wat verschillen. Hieronder vergelijken we in het kort drie pakketten die het dichts bij elkaar liggen.

ToolAbonnementOpzegbaarPrijsPageviewsDomeinen
CookieYesMediumPer maand$ 20300.0001
CookiebotProPer maand€ 28?1
CookieScriptPlusPer jaar€ 19Unlimited2
Prijs/Pageviews zijn maandelijks

Andere voor -en nadelen

Hoewel Cookiebot een van de bekendste tools is op het gebied van consent, blijkt het er ook een te zijn die een impact heeft op de performance. Zo ook op de nieuwe core web vital: INP. Het verschil in (mili)seconden is afhankelijk per site, maar over het algemeen presteert CookieYes beter. Je zou her en der wat kunnen tweaken aan een cookiebanner, zoals het beperken van de tekst of de grootte van de banner beperken. Getest zal moeten worden of dit daadwerkelijk een verschil maakt voor jouw shop.

Implementatie door de developer of marketeer?

Voordat je kunt overgaan tot daadwerkelijke implementatie van de Consent Mode V2 moet je een tool kiezen die passend is. Keuze gemaakt? Maak dan een account aan en customize jouw cookiebanner in de tool. Daarna kun je verdere implementatie afronden via Google Tag Manager. Dat klinkt kort de bocht, maar wie moet dat doen in het team? Je kunt overleggen met jouw developers en marketeers wie dit het beste kan doen. Zo heb je in ieder geval iemand nodig die een account met betaalprofiel kunt aanmaken en iemand die handig is met Tag Manager voor een deel van de implementatie. En jijzelf wilt wellicht de meeste invloed uitoefenen op de cookiebanner zelf.

We helpen je vast een handje met de documentatie van eerder genoemde tools: