Meer leads met inbound marketing voor B2B e-commerce

Wil jij meer leads genereren voor je B2B webshop? Wil je je conversie verhogen, maar weet je niet goed welke strategie je daarvoor kunt gebruiken? Denk dan eens aan inbound marketing voor B2B e-commerce! In deze blogpost vertellen we je er alles over.

Wat is inbound marketing voor B2B e-commerce?

Inbound marketing is het binnenhalen van leads door het bieden van interessante en vooral relevante content die waarde toevoegt voor de doelgroep. Denk aan blogposts, whitepapers, downloads, mailings, social media posts en webinars. Content marketing, e-mailmarketing en marketing automation komen hier samen.

Inbound marketing is een pull strategie; je zorgt ervoor dat je de leads naar jou toe trekt. Wanneer je hun interesse eenmaal hebt gewekt, blijf je deze voeden. Uiteindelijk is je doel verkopen. Dit staat tegenover een push strategie waarbij je gebruik maakt van outbound marketing en de doelgroep actief benadert.

inbound marketing voor b2b e-commerce

Waarom inbound marketing voor B2B e-commerce?

Om de juiste mensen op het juiste moment aan te trekken, is inbound marketing de aangewezen strategie. Hiermee wek je alleen de interesse van de personen die interessant zijn voor jouw business; leads die klanten kunnen worden. Bovendien bevinden zich steeds meer B2B inkopers online, waardoor dat de plek is geworden om hen aan te spreken, inspireren en verleiden. Om te laten zien dat jij kennis hebt van je vak. Dit doe je al vroeg in hun buyer journey, zodat ze bekend raken met je webshop en hier een voorkeur voor krijgen.

Om de juiste persoon, op de juiste manier, met de juiste content te bereiken, is het goed buyer persona’s te maken. Hiermee leer je je doelgroep en hun koopproces goed kennen. Maak hiervoor zo veel mogelijk gebruik van de data die je tot je beschikking hebt over je doelgroep. Wie zijn ze en wat hebben ze op een bepaald moment in de buyer journey nodig? Op welke manier kun je hen dat bieden?

Hoe werkt het inbound marketing proces?

Simpel gezegd bestaat inbound marketing voor B2B e-commerce uit een aantal fasen. In deze fasen bied je verschillende soorten content aan.

In de eerste fase moet je de doelgroep naar je website toetrekken. Dit kun je doen door content te creëren die aansluit bij de behoefte op dat moment van je potentiële klant. Je kunt hiervoor blogs schrijven, whitepapers delen of een webinar organiseren.

De volgende fase draait om het verzamelen van informatie over je doelgroep door conversie. Doordat zij bijvoorbeeld hun e-mailadres achterlaten op jouw website, kom je meer over hen te weten. Zorg voor goede formulieren die geen drempel zijn voor de conversie.

Tijdens de derde fase ga je deze conversies omzetten naar waardevolle leads, waar ook sales een rol gaat spelen. Hierbij kun je o.a. gebruik maken van marketing automation.

In de laatste fase staat het behouden van bestaande klanten centraal. Want juist je bestaande klanten kunnen vaak nog veel opleveren. Bied hen waardevolle content, waar ook jij weer data uit kunt halen.

Wil je meer tips zoals deze om je B2B e-commerce omzet te verdubbelen? In een reeks van 10 e-mails delen we 10 tips met je. Schrijf je in via deze link en mis niets!