Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

B2B verkopen? Stap 1 en Stap 2 om een winstgevende webshop te creëren

Categorieën: 

In deze reeks artikelen kijken we naar hoe jij het beste kan inspelen op de opkomst van B2B e-commerce en welke kansen en uitdagingen hierbij komen kijken. H1 heeft inmiddels al meer dan 10 jaar ervaring in de B2B e-commerce en daarom voelen wij ons zelfverzekerd om je met jouw bedrijf verder te helpen!

Ken jij alle ins en outs om een winstgevende B2B e-commerce te creëren?

Het is moeilijk om de groei van B2B e-commerce in de afgelopen jaren te negeren. In 2021 bedroeg de wereldwijde B2B e-commerce markt $17,9 biljoen, meer dan 5 keer zoveel als de B2C markt. En de markt groeit vandaag de dag nog steeds. Dit wetende is het een goed idee om mee te gaan met je tijd. Maar of je nu een B2B webshop lanceert of een bestaande optimaliseert, je hebt een solide plan nodig dat wordt versterkt met een aantal strategische stappen die je bedrijf vooruit helpen.

Welke zijn dat dan? In dit artikel beschrijven we ‘Stap 1: Maak Self Service gemakkelijk’ en ‘Stap 2: Creëer een gepersonaliseerde ervaring’ van de totaal 7-stappen checklist voor het creëren en optimaliseren van een B2B e-commerce shop.

Een B2B e-commerce shop opbouwen: Het ultieme plan

Dus je bent klaar om een B2B e-commerce shop te bouwen. Of misschien heb je al een webshop die je wilt optimaliseren. Nu heb je alleen nog de knowhow nodig. Wij zijn hier om jouw verder te helpen! Laten we eens duiken in de stappen om een B2B e-commerce shop te creëren die geld oplevert.

#1 Maak self service gemakkelijk

Heb je je ooit afgevraagd hoe de dagelijkse takenlijst van een typische B2B inkoper eruitziet? Het is nogal druk. Van het beheren van de inventaris en het bijhouden van inkooporders tot het communiceren met leveranciers over de hele wereld. Er zijn veel belangrijke taken die moeten worden uitgevoerd. En soms voelt het alsof er niet genoeg tijd in een dag zit om het allemaal te doen.

Om ervoor te zorgen dat je online winkel een succes wordt, is het dus cruciaal dat je zelfbedieningsfuncties toevoegt die het B2B-kopers gemakkelijk maken om hun wereldwijde activiteiten volgens hun eigen schema te beheren. Dit zou eruit kunnen zien als het maken van:

  • Een portaal voor het indienen van bestellingen dat 24/7 toegankelijk is in plaats van dat klanten verkopers moeten bellen.
  • Een online, op maat gemaakte oplossing voor het beheer van inkooporders
  • Een beheerdashboard waar kopers tickets kunnen aanmaken voor speciale verzoeken, offertes kunnen aanvragen, bestellingen kunnen plaatsen en verzendingen kunnen volgen
  • AI-klantenservicechatbot om basisvragen te beantwoorden en eenvoudige beheertaken uit te voeren
  • Bestelgeschiedenis, nabestelfuncties en een lijst met opgeslagen items op de website
  • Een kennisbank en FAQ over je voorwaarden, garanties, veelvoorkomende problemen en procedures
  • Een responsieve, intuïtieve website met personaliseringsfuncties (later meer hierover)
  • Een software met integratie- en gegevensimportmogelijkheden

#2 Creëer een gepersonaliseerde ervaring

B2B-handel is oorspronkelijk een persoonlijke aangelegenheid en bedrijven doen zaken via persoonlijke ontmoetingen die met een handdruk worden bezegeld. Naarmate B2B e-commerce verkopen echter steeds populairder worden, is het gemakkelijk om dit persoonlijke contact te verliezen en de zakelijke voordelen die ermee gepaard gaan, zoals een hogere gemiddelde bestelwaarde (AOV) en sterkere klantrelaties. Maar niet alles is verloren. Er is een oplossing: personalisatie.

45% van de shoppers zegt dat ze eerder geneigd zijn te kopen bij een e-commercewinkel die gepersonaliseerde aanbevelingen doet. Daarnaast verwacht 73% van de mensen dat bedrijven hun unieke behoeften en verwachtingen begrijpen.

Dus, hoe bied je een gepersonaliseerde ervaring? Er zijn een paar manieren, bijvoorbeeld:

  • Gegevens segmenteren: Splits jouw klanten op en biedt ze wat ze verwachten
  • Aangepaste productaanbevelingen: Stuur specifieke catalogi en productbundels en creëer tijdige aanbiedingen en promoties
  • Relevante inhoud: Toon rol- of branche specifieke artikelen

Benieuwd naar onze andere stappen om een winstgevende e-commercewinkel op te bouwen? Bekijk dan: