B2B verkopen? Stap 5, Stap 6, en Stap 7 om een winstgevende webshop te creëren.

Categorieën: 

In dit artikel beschrijven we ‘Stap 5: Breid je communicatiekanalen voor klanten uit’, ‘Stap 6: Verfijn je product(en) en marketing’, en ‘Stap 7: Maak van het optimaliseren van je winkel met behulp van feedback van klanten een prioriteit’ van de totaal 7-stappen checklist voor het opbouwen van een B2B e-commerce shop.

#5 Breid je communicatiekanalen voor klanten uit

Als jouw verkopen normaliter offline zijn, ben je misschien gewend om met B2B kopers te communiceren via meer traditionele kanalen zoals telefoon en e-mail. Maar als je een B2B e-commerce tak aan jouw bedrijf toevoegt, is het belangrijk om kopers nieuwere methoden te bieden om je te bereiken die jouw online opzet aanvullen. Hier zijn enkele communicatiekanalen die je kunt proberen:

  • Live chat
  • Berichten via sociale media
  • SMS
  • Videogesprekken

Je moet ook opnieuw bekijken hoe je met je publiek communiceert om meer betrokkenheid en klanttevredenheid te creëren. Om dit in perspectief te plaatsen, stel dat je vragen van klanten via de telefoon afhandelt. Waarom zou je de zaken niet omgooien door een thread aan te maken op sociale media over je meest gestelde vragen en terugkerende problemen. Moedig kopers vervolgens aan om vragen op jouw sociale media te plaatsen voor een snel antwoord waar zij en andere klanten naar kunnen terugverwijzen.

#6 Verfijn je product(en) en marketing

Als je online gaat verkopen, gaat er een wereld voor je open. Deze kans kan echter gepaard gaan met hevige concurrentie. Om op te vallen en conversies te genereren, moet je de markt bedienen met een beter aanbod dan wat er al op de markt is. Met een superieur aanbod kun je ambassadeurs voor je merk winnen die meer klanten aantrekken en voor sociaal bewijs zorgen.

Het presenteren van een product kan op vele manieren, zoals het gebruik van betere materialen in je producten of een interessante draai geven aan de manier waarop je je aanbiedingen presenteert, of nieuwe items lanceren. Onderzoek dus welke manier jouw bedrijf het meeste voordeel oplevert.

En dan nu jouw marketing. Het B2B verkopen heeft de reputatie ouderwets te zijn in zijn marketingaanpak door de focus op offline methodes zoals beurzen, advertenties in vakbladen en koude prospectie. Dus, als je jouw shop lanceert, ga tegen de stroom in. Experimenteer met diverse online kanalen die zich focussen op de promotie van je shop en conversiegericht zijn. Je kunt bijvoorbeeld samenwerken met influencers, maar denk ook aan pay-per-click advertising op sociale media en zoekmachines.

#7 Maak van het optimaliseren van je winkel met behulp van feedback van klanten een prioriteit

Stapsgewijze verbeteringen aanbrengen in jouw shop is een essentieel onderdeel van jouw online verkooptraject. En waar kun je beter tips krijgen dan van jouw klanten? Als je het goed doet, zullen je inspanningen niet voor niets zijn, aangezien 77% van de consumenten merken gunstiger beoordeelt als ze feedback van klanten verzamelen en toepassen. Als je feedback van klanten analyseert, is het belangrijk om dit te combineren met een flexibele aanpak van het runnen van je winkel. Stop, evalueer en pas je strategie aan op basis van de gegevens van je winkel en de meest voorkomende suggesties van klanten.

Hier zijn enkele manieren waarop je de gevoelens van klanten kunt verzamelen en gebruiken om je bedrijf te verbeteren:

  • Social media reacties
  • Webwinkelanalyses en marketinganalyses
  • Focusgroepen
  • Enquêtes (gestimuleerd voor meer invullen)
  • Verzamel eerlijke en onpartijdige beoordelingen
  • Speciaal e-mailadres voor feedback

Met dank aan onze partner Sprinque brengen wij jullie deze laatste relevante trends en tips. Wil je meer weten over Sprinque? Kijk dan even rond op de website: www.sprinque.com

Benieuwd naar onze andere stappen om een winstgevende e-commercewinkel op te bouwen? Bekijk dan: