Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

B2B verkopen? Stap 3 en Stap 4 om een winstgevende webshop te creëren.

Categorieën: 

In dit artikel beschrijven we ‘Stap 3: Bied aangepaste prijzen en flexibele betalingsopties’ & ‘Stap 4: Creëer een B2B e-commerce ecosysteem met de juiste technologie’ van de totaal 7-stappen checklist voor het creëren van een winstgevende B2B e-commerce shop.

#3 Bied aangepaste prijzen en flexibele betalingsopties

De prijs is een kritieke factor in het B2B kooptraject. De kosten zijn zelfs zo bepalend dat ze het verschil kunnen maken tussen een koper die een verkoop sluit of die met lege handen wegloopt. Wees dus goed voorbereid.

Stel voorwaarden op over wie wanneer in aanmerking komt voor specifieke prijzen en kortingen (bij voorkeur voordat je shop wordt gelanceerd). Je kunt bijvoorbeeld staffelkortingen instellen op basis van bestelde hoeveelheid of klantentrouw. Vergeet niet om een duidelijk overzicht te geven van de geschatte verzendkosten en belastingen.

Bestudeer ook de betalingstrends in B2B e-commerce samen met de betaalmethoden van je concurrenten om een keuze te maken in wat jij aanbiedt. Houd er rekening mee dat 95% van de B2B kopers op factuur wil betalen met netto termijnen, en dit wordt opgelost door een B2B Buy Now Pay Later (B2B BNPL) oplossing te implementeren.

#4 Creëer een B2B e-commerce ecosysteem met de juiste technologie

Wil je een B2B shop die toekomst- en groeibestendig zijn? Kies oplossingen die het beheren en schalen van activiteiten eenvoudig maken. Neem als basis oplossingen die:

  • Die specifiek voor B2B-handel relevant zijn. Als je bijvoorbeeld bulkvoorraden met verschillende hoeveelheden en prijzen verkoopt, wil je dat je gedifferentieerde prijsopties aan kopers kan tonen. Soms bestellen klanten via de telefoon en laat een vertegenwoordiger het online voor hen afhandelen. Jouw B2B eCommerce platform moet ook dit scenario aankunnen. Schets je typische verkooptrajecten en zoek een oplossing om ze af te handelen.
  • Handmatige processen elimineren. Het volgen van orders met e-mailketens en Excel-spreadsheets is foutgevoelig. Zoek naar een oplossing die zaken als voorraadbeheer en het bijwerken van verzendinformatie automatiseert. Als er een bestaand ERP- of boekhoudsysteem is, is het ook belangrijk om een oplossing te vinden die naadloos kan worden gekoppeld aan alle operationele systemen.
  • Teamleden de juiste rechten geeft. Het runnen van een B2B e-commerce bedrijf is een teamsport. Om ervoor te zorgen dat je team efficiënt en productief werkt, gebruik je een platform dat elk teamlid biedt wat hij nodig heeft om zijn rol uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan:
    • Beheerdersrollen aanmaken. De inkoopmanager heeft bijvoorbeeld volledige toegang tot het systeem en de bevoegdheid om toegang te verlenen en te blokkeren.
    • Op gebruikers gebaseerde machtigingen instellen. Bijvoorbeeld junior inkopers beperkte informatie laten zien zoals offertes, SKU’s en prijzen, plus de mogelijkheid om betaling aan te vragen maar geen transacties uit te voeren.

Met dank aan onze partner Sprinque brengen wij jullie deze laatste relevante trends en tips. Wil je meer weten over Sprinque? Kijk dan even rond op de website: www.sprinque.com

Benieuwd naar onze andere stappen om een winstgevende e-commercewinkel op te bouwen? Bekijk dan: