Tips voor koffiebranders en koffieleveranciers tijdens de corona crisis

Zoals de meeste sectoren heeft ook de koffiesector last van de corona crisis en de intelligente lockdown. Hoewel de afzet van koffie voor thuis waarschijnlijk niet veel te leiden heeft of wellicht zelfs wat stijgt, zal de out of home markt voor het grootste gedeelte ingestort zijn. In deze blog delen we de analyse over wat dat voor koffiebranders en andere koffie leveranciers betekent. We geven ook een aantal tips op basis van bestaande inspirerende initiatieven.

Flinke klappen voor koffiebranders en leveranciers in het in het out-of-home koffie segment

koffie out of home - corona crisis
Koffie omzetdaling in Nederlandse horeca tijdens lockdown

Volgens FSIN wordt zo’n 29% van alle koffie wordt buitenshuis gedronken. Dat zijn normaal ongeveer 14,8 miljoen koppen per dag. In dit segment vinden we de grootste klappen op de koffie markt:

  • 55% van de out of home koffie wordt op het werk gedronken. Er zal maar een heel klein gedeelte van deze 8,14 miljoen koppen koffie per dag over zijn door het thuiswerken.
  • 30% van de out of home koffie wordt in de horeca genuttigd. Omdat vrijwel alle hotels, restaurants en cafés moesten sluiten valt het grootste gedeelte van de 4,44 miljoen koppen per dag weg.
  • 13% van de out of home koffie wordt in de zorg en in het onderwijs gedronken. Gezien de sluiting van de scholen, maar ook van specifieke niet spoedeisende zorginstellingen, is ook hier een flinke daling meer dan waarschijnlijk.
  • Tankstations verkopen circa 2% van de out of home koffie. Niet alleen de vraag naar brandstof is gedaald, ook het totale tankstation bezoek en daarmee de vraag naar koffie.

Koffiebranderijen, koffieleveranciers, groothandels, speciaalzaken en supermarkten die zich richten op de ‘at home koffiemarkt’ hebben waarschijnlijk een beperkte schade of zelfs een omzetgroei als gevolg van de corona crisis.

De vele onafhankelijke koffiebranders, groothandels en koffie service providers die zich richten op koffie oplossingen voor het werk, de horeca, tankstations en scholen leiden op dit moment flinke verliezen.

Met name koffiewebshops rapporteren een flinke stijging van online verkopen aan consumenten.

Verder onderzoek gevolgen corona crisis voor de koffiesector

Op 6 mei 2020 zijn wij een onderzoek gestart naar de koffiebranche, in tijden van corona. Dit deden wij middels een enquête. Hieronder staan de resultaten weergegeven:

Ten gevolge van het coronavirus maken veel koffieorganisaties een omzetdaling door. Met 43% van de respondenten is de groep met een omzetdaling van 50-100% de grootste (weergegeven in het groen).

Koffieleveranciers die leveren aan horecazaken en “de werkvloer” vingen de hardste klappen als gevolg van de intelligente lockdown.

Wat is momenteel de ontwikkeling in de omzet?
Wat was jullie doelgroep voor de corona crisis?

Bijna de helft van de respondenten gaf aan zich de komende tijd meer op consumenten te gaan richten (zie onderstaande grafiek). Op deze manier kan een deel van de weggevallen omzet teruggewonnen worden.

Gaat jullie organisatie zich meer op consumenten richten ten gevolge van het virus?

Om de koffie direct te verkopen aan consumenten moeten de producten eenvoudig aan te schaffen zijn. Een webshop is dé manier om het voor consumenten gemakkelijk te maken. Echter blijkt uit het onderzoek dat 72% van de respondenten geen webshop heeft (zie grafiek hieronder).

Heeft jullie organisatie een webshop?
Conclusie

Veel koffieorganisaties maken een omzetdaling mee, ze zouden omzet terug kunnen winnen door direct aan de consument te verkopen. Om dit toe te passen moet het voor de consument eenvoudig zijn om de producten aan te schaffen. Een webshop is daarbij dé oplossing. 72% van de koffieorganisaties hebben geen webshop. Dus veel koffieorganisaties hebben een webshop nodig.

Schade beperken & kansen grijpen

Natuurlijk blijven ondernemers en marketeers in de koffiesector niet bij de pakken neerzitten. We vonden onder andere de volgende initiatieven en innovatieve businessmodellen.

PR vriendelijke direct-to-consumer (DtoC) initiatieven

lock down coffee . Koffiebranders  steunen Horeca tijdens corona crisis.
Lock down coffee met gift aan horeca

Al eerder schreven we over Lock Down Coffee. Drie out of home koffielabels betalen €5 per verkochte zak koffie of doos koffiecapsules aan de favoriete horeca ondernemer van de consument.

De initiatiefnemers Tribes Coffee, Manetti en Redbeans veranderen hun B2B distributie hiermee direct naar een Direct to Consumer (DtoC) distributiemodel.

PR vriendelijke direct-to-employee (DtoE) initiatieven van koffiebranders

Koffiebranders beginnen direct-to-employee en Direct-to-consumer concept tijdens corona crisis
Direct-to-employee model

Ook schreven we al over Moyee dat zich richtte op de ‘werkkoffie markt’ . Zij vroegen hun klanten om koffie direct naar hun medewerkers te laten sturen en stimuleerden dat met een gratis extra kilo.

Moyee is sowieso creatief in het bedenken van nieuwe afzetmarkten en persmomenten. Zo organiseerden zij een drive-in foodmarkt met andere duurzame en ecologisch verantwoorde food- en beverage fabrikanten.

B2C en B2E koffie verkoop via webshop en marktplaatsen

Another cookie roept op online te bestellen om leveranciers aan het werk te houden.

Ook Jochem Snels, de eigenaar van full-service koffie- en theebedrijf Another Cookie zag de omzet flink dalen. In een interview met de Ondernemer gaf hij aan dat hij de gevolgen al merkte in de tweede week van maart en dat het daarna héél snel ging. De mededeling dat scholen en horeca gelegenheden dichtgingen was voor hem de aanleiding om direct over te stappen op een plan b.

In een persoonlijke online brief roept hij iedereen op om koffie niet in de supermarkt te kopen, maar om ook zijn leveranciers aan het werk te houden. Hij verkoopt zijn koffie en thee nu via bol.com en via een eigen webshop.

B2C koffie abonnementen

What About Tea, Thee abonnementen

In het B2B out of home koffiesegment zijn servicecontracten en vaste periodieke leveringen al veel voorkomend. Onze klant What About Tea verkoopt bijvoorbeeld succesvol thee-abonnementen op basis van het aantal medewerkers.

Nu consumenten steeds vaker abonnementen nemen in andere segmenten (denk aan scheermesjes van Boldking), zijn zij wellicht ook meer geneigd dat voor koffie te doen. Startup Wakuli is er enige tijd geleden mee gestart en heeft nu naar eigen zeggen al 5000 actieve klanten.

Corona proof out-of-home koffieconcept

Nu de horeca zich moet klaar maken voor de anderhalve meter economie, zou de Koffierobot van Café X wellicht een boost kunnen krijgen. De robot arm zet verse koffie zonder dat er een mens in de buurt hoeft te zijn. Het concept is inmiddels op verschillende plekken in de VS beschikbaar. De robobarista schijnt ongeveer $50.000 te kosten.

Offline medewerkers online inzetten

Een interessante case komt uit een andere branche, uit een ander land. In China moesten niet alleen horeca zaken dicht, maar ook winkels.

Zo moest cosmetica retailer Lin Qingxuan 40% van haar winkels sluiten, waaronder alle winkels in Wuhan. De meer dan 100 beauty adviseuses die in die winkels werkten, werden omgezet als online influencers via social media als WeChat. Zij hielpen klanten virtueel en daarmee groeide de omzet in Wuhan 200% ten opzichte van het jaar daarvoor.

Ook het Chinese lingeriemerk Cosmo Lady zette haar medewerkers in om de producten aan te bevelen via social media. De omzetresultaten zijn niet bekend.