Medische apparatuur online verkopen in een B2B webshop

Zowel B2B e-commerce als de medische apparatuur branche zijn aan het groeien. Frost & Sullivan stellen zelfs dat B2B e-commerce in 2020 twee keer zo groot zal zijn als B2C e-commerce. Tegelijkertijd zorgen de vergrijzing en nieuwe technologieën voor ontwikkelingen in de eerder genoemde branche. Bedrijven die voorop willen lopen en de concurrent voor willen blijven, moeten medische apparatuur online verkopen.

Medische apparatuur online verkopen?

We hebben het al vaker gezegd: de verwachtingen van B2B klanten veranderen. De veranderingen die plaatsvinden in de B2C markt, hebben ook effect op B2B e-commerce. Zakelijke klanten verwachten namelijk een zelfde soort klantervaring als de ervaring die zij hebben als particuliere consument.

74% van de B2B klanten doet eerst online onderzoek naar producten en 93% wil de aankoop ook vervolgens online afronden. In 2016 deed al 30% van de B2B inkopers minstens de helft van hun aankopen online. Voor dokters, chirurgen en inkopers van ziekenhuizen is dit niet anders.

Persoonlijk contact is bij gezondheid gerelateerde B2B verkopen altijd erg belangrijk geweest. Toch voorspelt Forrester dat in 2020 85% van alle B2B koper-verkoper relaties zonder menselijke interacties zal plaatsvinden. Bovendien laat onderzoek van Health Industry Distributors Association (HIDA) zien dat 73% van alle ziekenhuizen en zorginstellingen op dit moment alle of de meeste van hun voorraden via distributeurs inkopen. Fabrikanten en distributeurs van medische apparatuur zouden dus zeker moeten overwegen om online te gaan verkopen.

Medische apparatuur online verkopen

De voordelen van B2B e-commerce

B2B e-commerce biedt niet alleen de mogelijkheid om online orders te plaatsen. Het brengt veel meer met zich mee dan dat:

  • Nieuwe markten en nieuwe klanten: met een webshop kun je gemakkelijk meer potentiële klanten bereiken en nieuwe markten aanboren, zonder daarvoor een extra fysieke winkel of kantoor te openen. Met een webshop kun je zelfs iedereen in een eigen taal en met eigen valuta en leveringsvoorwaarden bedienen.
  • Merkbekendheid: een webshop maakt het ook mogelijk om je bezig te houden met content, online en social media marketing. Met behulp van SEO en SEA verhoog je de kans dat je doelgroep je vindt.
  • Klantervaring: voor bestaande klanten is een webshop een goed kanaal om de klantervaring te verbeteren. Zij kunnen zelf de status van hun bestelling bekijken, een retour aanmelden, eerdere bestellingen bekijken of een nieuwe bestelling plaatsen. Deze B2B omnichannel strategie maakt het mogelijk dat jouw webshop is altijd bereikbaar is voor hen.
  • Schaalbaarheid: een e-commerce oplossing bevordert de groei van je organisatie. Belangrijk is dus dat je webshop meegroeit met deze veranderingen en de vraag vanuit de markt kan beantwoorden door het aanbieden van nieuwe verkoopkanalen.
  • Efficiëntie: een webshop neemt werk uit handen van je verkoopteam, waardoor zij meer tijd hebben voor de klant. Wij geloven daarom ook dat sales en B2B e-commerce perfect samen kunnen gaan. Zeker in combinatie met bijvoorbeeld een PIM systeem.
  • Data: dankzij een webshop heb je heel veel data in handen. Door het juist verzamelen en analyseren van die data, heb je veel inzicht in je klanten en je eigen activiteiten.

Meer weten over waarom B2B bedrijven online zouden moeten gaan verkopen? Download dan dit rapport van OroCommerce.

Het geschikte platform kiezen

Een onderzoek van HIDA laat zien dat de grootste uitdaging voor distributeurs omtrent e-commerce is hoe zij het juiste platform moeten kiezen. De e-commerce oplossingen die er zijn voor B2C webshops, voldoen namelijk niet voor B2B webshops. Wil je hier meer over lezen? Eerder schreven we een blog met daarin 5 must-have functionaliteiten van een B2B e-commerce platform.

Deze blogpost is een vertaling van een artikel dat eerder hier verscheen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *